Monday, 9 July 2012

I am 25 years old girl

Assalamualaikum

Terlebih dahulu, Selamat Ulangtahun Perkahwinan yang ke-28 tahun untuk ibu & ayah tersayang (7/7/84). Moga ALLAH memelihara rasa cinta,kasih & sayang dalam hati kita sekeluarga. Moga ibu & ayah dikurniakan kelapangan jiwa, kegembiraan hati & kesihatan yang baik untuk beramal ibadat.InsyaALLAH.. Tak sabar nak balik Penang Ramadhan ni:) Selamat Hari Lahir juga buat bakal mama mertua, Pn.Miskiah Rais (4/7/56).Moga aunty selalu berada dalam Rahmat & kasih sayang ALLAH,serta berbahagia selalu disamping keluarga & cucu tersayang, Ummar Raimy B. Ammie Syaffieq.


Obsess betol saya dengan umur 25 tahun ni sebab 12 tahun lalu saya selalu terfikir tentang diri sendiri pada usia 25 tahun.*Mmg dari kecik dah kuat berangan:P Alhamdulillah masih diizinkan ALLAH untuk bernafas di atas muka bumi ini & didampingi oleh insan-insan yang tak lokek kasih sayang mereka untuk dikongsi.Terima kasih yang tak mampu dikira dengan jari,dihitung dengan kalkulator, wang ringgit & harta benda buat ibu yang melahirkan wani ke dunia ni (8/7/87).Penantian selama 3 tahun pasangan comel ni dimaqbulkan apabila dikurniakan seorang anak perempuan yang kuat ketawa, menggelabah & kuat makan ni:P Lahir-lahir je kat dunia tapak kaki kiri & kanan dah ada tahi lalat, memang kuat sungguh berjalan.*Ada kena mengena ke?:P Tapak tangan pun ada tahi lalat gak,kata orang..boleh bisu taw kalau makan penampar dari tapak tangan bertahi lalat ni:P Woiihh..hang merapu apa ni wani? Ok,berbalik kepada konteks asal kita ye*macam mesyuarat kabinet! 


Diberi nama Nurhazwani Bt Rosli  yang bermaksud 'Cahaya pemberianku anak perempuan Utusanku' *Hameekk..siap dengan maksud nama ayah sekali.Mesti laaa..nama ayah memang saya tak boleh tinggal.Sebab ayah ni dekat sangat kat hati saya:) Dari maksud nama saya kadang-kadang terfikir & terdetik di hati, "Apa sumbangan aku?", "Sebagai seorang anak,apa yang boleh dibanggakan tentang aku?" Cari punya cari jawapan..memang tak jumpa babe! Bila dah tak jumpa tu,mula la nak menggelabah.*sambil terduduk..tangan kiri pegang dahi,tangan kanan digenggam erat,then tumbuk-tumbuk lantai:P Kemonnn wani...sepanjang 25 tahun buat apa?Buat bodoo kaa? *Ada jugak laa..kerap gak berbuat demikian:(

Sambutan Hari Lahir tahun ni memang sangat-sangat berbeza la.Dah takde partayyy liar cam selalu:P Lepak makan je semata.Kek pun makin kecik!Besor sket je dari cupcake:P Cuma bezanya, ucapan hari lahir dari ibu & bakal mertua tahun ni semakin panjang lebar dari sebelum2 ni.Hehehee.. yela, seram kot tengok anak/bakal menantu yang asyik hiphip horeyyy cam saya ni! InsyaALLAH..Hari lahir tahun ni bakal menjadi sambutan terakhir saya sebagai bujangan.Tolong doakan ye:) Terima kasih ibu/ bakal mama mertua atas ucapan, nasihat & doa kalian.Moga wani dapat menjadi 'seseorang' yang lebih berfungsi untuk diri sendiri & keluarga.Amin..

Bajet birthday girl sangattttt sebab pakai baju ayah hadiahkan..kasut pun ayah hadiahkan time bertunang dulu.Terima kasih ayah:)

Bajet seni di Delicious..

Ini nama dia..melepak!sape tak reti lepak..meh nak ajar:P

Bantal-bantal ni menggalakkan saya untuk tido:P

My Birthday cake yang kecik genit, comel & montel:)

Dia & Latte..saya bukan penggemar coffee.Tapi suke gak poww orang punye!

Asyik ulang tayang muka sendiri..biasa laa..dah kata birthday girl kann:P

Ok foinee...Ami Syaqry nak gambo dengan cake jugak:P

Makan timee..nun jauh di Korea!Kitaorang gi Dubu-Dubu di Midvalley yang menyajikan masakan Korea. Seronok makan kat sini,ramai student UM. Rasa cam cinta kampus gitueww:P

Kami bukan k-pop follower! Blurr gilaaa nak order apa:P

Spicy Toppoki!

Zoom sket..Sayur-Mayur gitu:P

Gileerr ahh...Pedas!!Tapi sedap:)

Spicy Chicken

Citreon Dubu

Dinner:)

Jambu VS Senget

Bakar-Bakar

Ngaapp..Ngaapp..

Hari lahir saya yang paling mudah.Hehe..borak,bincang & makan. Mungkin lebih banyak tanggungjawab yang perlu saya galas selepas ini, masih banyak yang perlu dipelajari dalam masa yang singkat. Tapi saya seronok untuk explore, untuk belajar, untuk tahu:) Yessss! Saya dah bersedia..InsyaALLAH..
































Friday, 6 July 2012

Melaka..With Love!

Assalamualaikum

Alhamdulillah minggu lepas, habis je paper..esoknye terus cabut pergi bercuti meringankan kepala di Melaka. Nak kata bercuti sangat pun tak jugak sebab hajat bebenornye nak pergi kenduri adik comel saya, Irine Nadia Marcello. Tapi sesambil tu sempat jugak la dimanfaatkan hujung mingguku yang indah. Serius dah agak lama tak rasa berseronok macam ni sejak buat thesis,presentation..blog pun dah agak lama tak update! yada-yada:P

Perjalanan ke Melaka..biarpun muka makin jelas berbentuk sfera,tapi saya tetap suka bergambar:)

Perjalanan dari Shah Alam ke Masjid Tanah,Melaka yang mengambil masa sekitar 2 jam,campur dengan sesat-sesat pulak kat pekan Masjid Tanah tu, menambahkan lagi keceriaan saya ke rumah kenduri. Saya sorang jela ceria sebab suka merapu, buat lawak bodoh dalam kereta, driver muka dah makin ketat babe sebab sesat.Lalala:P Tapi driver sporting..Thanks awak!

Sesampainya di perkarangan rumah Irine, terus hilang penat sebab pengantinnya sangat cantik. Comel sangat-sangat.Tak keterlaluan kalau saya katakan ini pasangan paling comel saya pernah jumpa! Keserasian mereka comel, jelingan mata pun comel, malu-malunye pun comel, bajunye pun comel,majlisnye pun cantik & comel. Wuargghh..akak sukee semua skali tentang majlis Irine. PERFECTO!Cuma sewaktu ketibaan kitaorang tu majlis memang di kemuncak, sangat-sangat sibuk. Makanya gambar-gambar yang sempat saya rakamkan pun memang tahap sibuk seolah-olah saya kena kerah cuci pinggan je gaya sibuknya:P Yang pasti saya seronok tengok majlis perkahwinan setiap negeri,berbeza dengan adat & makanan tradisi penduduk setempat:)

Maaf tak dpt snap proper pic..pengantin busy. Akak doakan Irine jadi isteri yang solehah & comel ok:)



Suasana gamat & meriah melatari majlis Irine:)

Asal boleh! Main belasah je nak duduk sebelah pengantin tanpa menghiraukan faktor size badan sendiri:(

Pemanis wajah di majlis Irine..

Adat la kalau jejalan ke tempat orang, tak sampai 2-3jam melantak nasi minyak..lapar balik.Kalo selama ni boleh makan pagi & malam je, tapi bila dah jejak ke bumi Melaka ni..terus bertukar jadi selera pahlawan:P

Ini dia pahlawan sedang makan:P

Tak susah pun kan nak ceriakan saya?Dapat makan je happy. Hilang merajuk-rajuk semua ke laut kalau orang bawa keluar makan.Hehee..

Benarlah kata pepatah, 'Gendang Gendut Tali Kecapi, Kenyang Perut Senang Hati' :P dari gambar jelas menggambarkan mood jalan-jalan saya kembali berkobar-kobar selepas makan. *Ko apa yang tak suka wani oii? makan,jalan-jalan,buang masa..memang rutin kot!

Bunga-bunga yang warna sedondon dengan baju semua jadi mangsa:)

Pakaian paling tak sesuai sekali untuk aktiviti riadah! 

Pose edisi lebaran..buat poskad raya nak pos kat ibu:)

Aktiviti malam diteruskan dengan Melaka River Cruise. Weehuuu! Susah nak cerita feeling naik bot malam-malam disertai dengan alunan muzik romantis, deruan angin Laut China Selatan, percikan bungapi & simbahan lampu neon bergemerlapan di kiri & kanan laluan bot.Terasa sangattttttt Venice u ollss..Fuhhh!Tak merasa kat Italy..kat Malaysia pun tak kurang hebatnye.Yang penting..feeling tu mau lebeeyhh!Bab ni korang kena belajar kuasai emosi la,dalam erti kata lain..syok sendiri:P

Selamat Belayar:P

Inilah Venice,Italy mengikut tafsiran khayalan saya yang kuat berangan-angan:P

Panorama indah yang dapat disaksikan dari atas bot:)

Meriah Melaka ni...Banyak Pesta:)

Turun-turun bot je perut minta isi.Apa lagi, saya kan penggemar tegar asam pedas.Yehaaa..cari port asam pedas yang baru.Baru boleh tahu asam pedas yang termasyhur & tersedap seantero Melaka:P

Terbaik di Melaka setakat ini! 

Hari ke-2 di Melaka,sebelum bertolak pulang ke Shah Alam, sempat saya singgah di Sizzling Stonegrill,Melaka. Ini dah jadi tempat kegemaran plak rasanya..wajib singgah kalau ke Melaka sebab kL takde:(

Mengenakan half top from SUGARSCARF. Bajet muda serta-merta:)

My Grilled Salmon & Prawns! Boombastikk!

Si dia & kambingnya :)

I. LOVE. U

Memandangkan kecintaan saya terhadap senibina,*walaupun gambar yang diambil tak berunsurkan seni langsung.Sempat juga saya meluangkan masa ke Kampung Morten yang masih lagi mengekalkan unsur senibina melayu lama yang masih dipelihara baik oleh penduduk setempat. Perkampungan ini mendapat pembiayaan penuh oleh kerajaan negeri untuk proses penambahbaikkan & pemuliharaan struktur binaannya. Lengkap spotlight lagi semua rumah-rumah kat sini.Pemandangan indahnya dapat disaksikan sambil menaiki Melaka River Cruise di waktu malam.

Selamat Datang ke Kampung Morten. Kampungku Indah..Melakaku Sayang (Motto negeri)

Penunggu Kampung Morten!

Rumah Hang Tuah agaknye dulu macam ni la rupanya. Cantik kan?

Halaman rumah ada rebana bagai..Rumah korang ade?Takde kan?Hebat la Kg.Morten!

Comel je serambi rumah ni..sekilas tengok saya terbayangkan Tun Fatimah:)

Rumah yang telah diubahsuai,namun masih mengekalkan struktur asal.


Suasana aman & tenang 


Teringin nak posing kat tingkap rumah ni:) Macam rumah iklan Adabi.

Rumah ni ceria & ada unsur Hari Raya. Salam Lebaran semua:P

Seharian di Bumi Melaka, mengembalikan nostalgia 'Takkan Melayu Hilang Di Dunia' *cheewahh..cam berkempen plak! Balik Shah Alam tengok rumah pangsa,rumah kedai,rumah teres laa pulak:P